Stad & Natuur nieuws

Ons lesprogramma Schooltuinieren erkend met certificaat

7 april 2025

Ons lesprogramma Schooltuinieren is erkend onder de Modelinterventie Schooltuinieren met bijbehorend certificaat. Hiermee voldoet ons programma aan de doelen van het onderwijs. Daarnaast draagt ons programma bij aan kennis, houding en gedrag rondom gezonde voedingsgewoonten, persoonlijke ontwikkeling en natuur.

Vereniging GDO deed samen met Wageningen University & Research (WUR), Adviesbureau Beleef & Weet en Jong Leren Eten onderzoek naar de werkzame elementen van een effectief schooltuinprogramma. Daaruit is de Modelinterventie gekomen. 

Buiten leren 

Ons lesprogramma bestaat uit 20 weken waarbij een klas wekelijks aan de slag gaat in een eigen klassentuin op onze schooltuinen, onder begeleiding van schooltuindocenten. Ze gaan niet alleen eigen voedsel verbouwen, maar leren ook veel over de natuur, het klimaat en hoe ze daar verantwoordelijk mee om kunnen gaan. 

"Tijdens het ontwikkelen van dit programma hebben we constant in ons achterhoofd gehouden hoe we onderwijs kunnen helpen. Het gaat niet alleen om de moestuin en gezonde voeding, ook elementen als taal en rekenen is onderdeel van onze lessen." vertelt Willemijn Huizenga, educatiemedewerker.

Ze vervolgt: "Een ander voordeel is dat kinderen lekker het klaslokaal uit gaan en buiten bezig zijn. Zo komt de stof op een andere manier binnen. Voor sommige kinderen betekent dit zelfs dat ze zo beter leren."

Schooltuinieren als basis voor een groene en gezonde toekomst

We zijn heel blij met deze erkenning. Schooltuinieren en het voedselonderwijs vormen de bouwstenen voor een groene en gezonde toekomst. Van het kind, maar óók van de stad en de aarde. Want de kennis en vaardigheden uit deze lessen nemen ze mee naar huis, naar de keuken, naar de rest van hun leven.

Lees meer over de Modelinterventie op de website van GDO. Op onze pagina over Schooltuinieren in Almere lees je over onze aanpak.